måndag 5 maj 2008

1700-tals skåpet ?

Nääee..inte har jag några möbler här hemma från 1700-talet , men man kan ju tro det nu...
Jag ska visa er vad jag har målat de senaste dagarna..häng med....


Det är det här stora skåpet i matsalen som har fått en ansiktslyftning...


Det målades vitt såklart....

Så här såg det ut från början...ett skåp från 30-40 talet...och väldigt gult , när jag köpte det för tio år sen så var jag sååå nöjd med just färgen...men inte nu längre...


Jag målade hela skåpet svart först...ojj vad det blev stort helt plötsligt, det kändes som om det fyllde hela rummet...mörka möbler tar plats...jag målade med vattenbaserad matt svart färg...



Sen på med tre lager vit vattenbaserad grundfärg....



Voila..klart !! Nu har jag ett vitt härligt skåp...jag vaxade ytan för att den ska vara lätt att torka av, också blir ytan så sammetslen när man vaxat den...
Det här är en väldigt lätt målning som alla klarar av..helt luktfri och snabb torktid...


Jag slipade fram nötningar på hela skåpet , det var därför jag målade det svart först, för att kunna nöta...men jag fick vara försiktig så att jag inte nötte fram det gula, för det vill man ju inte...

Alla beslag på skåpet målades över....


Nötningar vid lådorna..jag använde ett fint sandpapper...


Nötningarna vid dörrarna...



Ojj..vad nöjd jag är med mitt skåp nu...Känns så härligt att jag äntligen tog tag i det !
Jaaa..hörrni..jag fick hela 166 kommentarer i mitt förra inlägg då min blogg firade 1 år !!
Jisses vad glad jag blev av alla fina ord ni skrev om min blogg...det gör det verkligen roligt att fortsätta att blogga om heminredning !!!
Vinnaren av min present blev Maria med bloggen Villa Nyhem , jag hade velat skicka en present till er allihopa....tack alla för era kommentarer !!!
Ny vecka och nya tag, Kram till er alla från mig Anette

69 kommentarer:

VINTAGELINE sa...

Gratulerer med nymalt skap, det ble nydelig. Passer nok bedre inn i din stil nå. Og så har du pyntet det så fint.Jeg likte spesielt godt bildet med zinklysholderen på, men det er kanskje ikke så praktisk når skapet skal åpnes.
Takk for malingsinspirasjon. Jeg har mange møbler som skal males til det nye tilbygget vårt.

Ha en fin dag!
Klem fra Line.

Villa Nyhem anno 1918 sa...

Godmorgon, såå underbart skåp .Hur hinner du med dig? Efter en härlig helg ute i trädgården så väntar det arbete idag.Men jag tror ej min ögon!!!har lilla jag vunnit!!Tack snälla ..Kram Maria

Vardagslycka sa...

Go´morgon vännen!
Tack för dina gulliga ord inne hos mig. Men du, vad snyggt skåpet blev! Det ser i och för sig fint ut från början, men vitt blir så rent och fräscht! Och vad fint du har pyntat!
Ha nu en riktigt bra vecka! Nu ska jag göra ett nytt inlägg inne hos mig, men jag ville kika in här först och hälsa på.
Vår-kramar från Carina

LOPPISLIV sa...

God morgon Anette! Du är så duktig...Så underbart fint ditt skåp blev, även om det var fint innan också så är det nåt speciellt när det blir vitt...det lyfter liksom....och ger en helt annan känsla....Jättesnyggt att måla över beslagen....det ska jag också testa nästa gång...jag har också målat lite i helgen...i vitt så klart :-) 2 stolar jag köpt på loppis...Ha en underbar vecka och vila upp dig nu efter målarhelgen...Kram Paula

Handplockat sa...

helsnyggt
som vanligt =)
vi gör ett lyft av vårt kök nu har inte hunnit blogga alls men det är så kul att göra om det verkligen pirrar i magen
ha en toppen arb vecka

*=)

My Lovely Things sa...

Godmorgon Vännen!!

Åh så fint skåpet blev!!! Verkligen snyggt med den ruffiga slitna ytan..Ser verkligen gammaldaggt ut..

Jag har oxå kommit över en annan skänk typ lutar åt att vara väldigt gammal..
Den har jag målat och skrapat rejält för den så för ny ut med färg så nu är den flagig sliten och fin..visar den nån dag i veckan..

Hoppas att du har haft en bra helg på jobbet!!
jag har grejat hemma..målat skåp..
Och tillbringade kvällen på dansskolan i går då dottern var med i showen.Verkligen en upplevelse..

ha en bra dag..
kram anna

me and alice sa...

Go´morron Anette!
Såå snyggt! Det blev verkligen jättefint!
Precis så där gillar jag det Grått, svalt och enkelt!
kramis Susanne

Stämningsfullt sa...

Hej!
Skåpet var verkligen fint innan också men nu blev det ännu finare!! Vad duktig du är :)
Ha en bra dag.
Kram!

Beas sa...

Hej!

Näe...våra mail till varandra vill verkligen inte nå fram. Nu har jag skickat två till mig och du har skickat två till mig vad jag förstår och inget av dem har nått fram. Jag har skrivit ett mail till nu och det hoppas jag ska nå dig *fingers crossed*

Pssst....gudomligt skåp. Jag skulle verkligen vilja ha din talang att måla.

Kram Bea

Vit Spets sa...

Hej vännen!
Du är verkligen otrolig med penseln, skåpet blev ju sååå fint -alldeles vitt...grattis till Maria som blev den lycklige vinnaren! idag skall jag åka till Birgittas ullcenter i Sunderbyn och sedan skall vi färga en sidensjal... så spännande...
Kramis
//Siv

Granne med Selma sa...

Godmorgon du morgonpigga!
Sitter på jobbet och skyndar mig in till dig på en liten bloggrunda :-)
Har ett skåp ute i uthuset som är efter min pappa. Det är också så där gult som ditt skåp var från början. Ska ta och göra det iordning till mitt förmak tror jag... Det lät så bra det där med att vaxa för att få en mjuk yta. Vad är det för vax du använder?
Kram sussie

Mamma C sa...

Gud så snyggt ditt skåp blev. Det blev verkligen en jättestor skillnad. Får säga grattis till vinnaren.
Kram Mamma C

Strömkarlen - Vitavillan sa...

som vanligt är det något alldeles extra att gå in på din blogg!
Skåpet blev ju bara så snyggt!!!

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket underbart vackert skåp! Vad du ligger i, vad går du på: ) Skitsnyggt blev det och den korgen med den vackra kudden bredvid, åh så fint... Grattis till lyckliga Maria!!! Mari.

Useful Art sa...

Superfint, bra jobb!!

Sara

Beas sa...

Jag har väl aldrig varit med om maken till underligheter!
Hmmm...

Nu har jag skickat ett mail till er "info"adress från makens mailserver. Nu KAN det väl inte strula mer?

Tjoa till när du fått det/eller inte fått det.

In my house sa...

Man anar ju att din favvo färg har varit gult..... skåp,hall och kök dras ju mot de... Visst blir de såå mycket finare med vitt!!!

- din tårta ser så GO ut,,, kollar in den ibland och saliven bara frödas i munnen ;) Ser såå go ut!

Kramar josse (skåpet blev kanon)

hemtrevnad marie sa...

Så vackert skåpet blev!!!
Tänk när du ändå har penseln i högsta hugg, så kan du väl ta en tripp hit och måla mitt gröna skrivskåp sådär....jag slipade det i höstas men har inte hunnit måla det än....!
Men nu fick man ju en överdos inspiration igen, så då kanske man kommer till skott!
(måste bara måla en beställd barnstol först.....)
Kramis

Jenny Oak Fae sa...

Ljuvligt skåp!!! Jag ska också måla ett stort skåp snart, det är mörkbrunt nu, så jag ska bara slipa ner det lite, framförallt på de ställena där färgen runnit...sen målar jag det vitt, och slipar lite lätt = shabby !

Kram, Jenny

<3

Anonym sa...

Heeej:) åh..sååå himla nyfiken jag blev nu då...spännande..jag älskar överraskningar ..kul..och du nu blev jag så sugen på att måla idag igen..nu vill jag INTE jobba..(börjar på 75% idag:)NU vet jag precis hur jag ska göra med ett ursligt eländigt och lite trasig apotekardisk från jysk!!...får se om jag hinner i morgon...DU om någon har en blogg som är en stor källa att ösa ur...Tack för det du...nu är det bäst att jag jobbar lite..du vet smygbloggare som jag är:)..kram ..PIA

Anonym sa...

UNDERBART SKÅP!!! Så vacker det blev!

Missa inte tävlingen på min blogg, jag tror vinsten (ett paket Shabby chic-mys) passar perfekt hemma hos dig Anette!!!

Hälsningar Helena/Franska Liljan

smultrongården sa...

Men så fint du gör hela tiden!
Kram Eva

Ann-Catrin sa...

hallå där!!

ja du ligger då aldrig på latsidan.. alltid nya projekt på gång... så himla snyggt det blev...underbart shabbat!!

Kram kram A-C

Sallys hus sa...

Host host snörvel....
Hallå där!
Jisses va fint det blev!!!
Va du målar o grejar...
Ligger med datorn i sängen....orkar äntligen kiak runt på en massa blogga....tänkte jag skulle samla en massa inspiration tills jag blir frisk igen.
ha en härlig dag!
Kram Katarina

Radhusdrömmar sa...

Vilket fint skåp! ett sånt jobb du lagt ner.... jättefint verkligen!

Ha en bra vecka!

Kram Johanna

Valloittava valkoinen sa...

You have so fantastic cabinet!

Livet i träsket sa...

Oj, vilket urtjusigt skåp!

Anonym sa...

Så fint... skåpet blev! otroligt!

Anonym sa...

Sååå vackert skåpet blev !

Kram Kram
Carina

sommar-rummet sa...

Hej! Grattis i efterhand till 1-åringen... hade totalt missat det, inte varit så aktiv på datorn under helgen. Va fint ditt skåp blev, verkligen! Ha en bra vecka! KRAM

Smultronstället sa...

Hej,hoppas ni har lika fint vårväder som vi har här idag.

Skåpet blev jättefint,vilket jobb du lagt ner...hur många timmar har du på ett dygn? hihi.

Må så gott
Kram M

Lavendel & Romantik sa...

Det blev ju jättefint...Och jag hoppas att allt är väl med er i Kalix...Kram/Majsan

Smycka dig sa...

Du är så duktig på att färgsätta allt, vaxad yta blir så lent och mjukt;d

Kul att jag fick träffa dig"live" på arcus mässan;D Det blev en succe denna gång oxå...

Ha det bäst
Kram
Lotta

Kamomilla sa...

Grattis till Maria, lyckliga vinnaren!
Otroligt så mycket jobb du lagt på skåpet, och fint blev det ju verkligen. Ganska maffigt som svart också...

Anonym sa...

Hittade nyss hit - vilket fantastiskt vackert skåp! :)

Inspiration i vitt sa...

Hej:Vilket under bart skåp du har.Vad befriande det är att måla vitt och sedan nöta och skava lite(hur vackert blev det inte)underbart.Mvh /ingela

Unknown sa...

Skåpet blev jättefint!! Ha det bäst, kram Pia

Unknown sa...

Skåpet ser verkligen gammalt ut och det är så underbart vackert. tack för tipset hur man målar. Nästa objekt kommer att målas på lika vis.
Så roligt för dig att så många visar sin uppskattning över dina fina blogg.
Du är så flitig och man hittar alltid ny inspiration hos dig.
Tack!
Kramisar Jeanette

Lallis sa...

Men du; vilken skillnad:)
Enorm!
Ha en fin kväll.
Kram Lallis

Lisas torp sa...

Oj, så läckert skåpet blev! Jättesnyggt!!!

Nu har jag pratat med kollegan om lästerna! Han tycker att det är OK med det priset som du nämnde!
Vart ska han skicka dem och hur gör vi?

Lisa

Marie sa...

Skåpet blev såååå vackert! Supersnyggt!

Ha en bra vecka!
Kram Marie

Lavendelkvisten sa...

Hej! Så fint skåpet blev! Jag skulle också vilja prova på att måla om och slipa fram vacker patina på någon möbel. Jag kanske vågar det nu när jag har fått så mycket inspiration från dig...

Kram Åse

Malin - I min trädgård sa...

Men vilket jobb! Snyggt!

MODERN COUNTRY sa...

Heisann Anette!

Gud så imponert jeg blir jo, for en jobb og hvilket skap!! Ååå så vakkert det er, fine profiler, helt i min smak, Du sier noe, med den gule fargen. Du husker vel skapet jeg kjøpte til mitt kreative rom? Da jeg kjøpte det ville jeg bo litt med det først, for å se om det ville passe inn. Men nei, nå klør det sånn i fingrene altså. Men nå er det jo bare 14 dager igjen til flytting. Vi får male og ordne etter det. Men det skal bli himla gøy! :))

Klemmer fra meg!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Men kära söta Anette , har du fler timmar på dygnet än vi andra ???
Kan inte förstå hur du hinner allt :-)
Blir så glad över dina "steg för steg inlägg " det är lika kul som "före och efter bilder " !!
Ha de skönt i sköna maj !!
Kram/Lotta

Karin Lindström sa...

166 kommentarer jösses, men det förstår jag verkligen, din blogg är ju helt underbar!
Skåpet blev så fint, men det är ett projekt att måla ett så stort.
Du ska verkligen vara nöjd med resultatet, det blev jätte fint
Ha en härlig vecka!
kram
Karin
Ps har inte tänkt på brun utan sol, tack för tipset!!

Designe sa...

Det blev verkligen superfint!...håller med en vilsen loppa!..du måste ha fler timmar på dygnet än vi andra! :)..lr så har du små tomtenissar som hjälper till! :)

Svenska inredningsbloggar sa...

Otrloligt vackert! Vad oväntat med ett svart skåp, men sen såg jag ju varför ;-). Jag tänkte bara tala om att jag nämnt din blogg i ett inlägg hos mig idag! Kram, Anette

Kamomilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Min Skattkammare sa...

Hej på dig!
Det där skåpet blev verkligen mycket bättre i vitt, ialla fall ser det så ut härifrån, hi hi! Du målar alltså beslagen och rubbet......hmm, inte dumt alls! Den där enkla ljushållaren är underbar, och korgen där på skåpet med handdukarna.....uj uj så vackert. Nu kan du bara njuta av våren och sommaren när allt är fixat och färdigt, vad skönt!
Mina slingor är då inget märkvärdigt....jag gör så gott jag kan för att skrämma de grå på flykten....he he!! Men jag tackar och bugar ändå! Och skruttiga kläder har jag, det går ju inte att ha kläderna jag använder för då rätt som det är har jag kladdat färg på mig. Nåväl, det är ju inte mig de ska titta på, men lite snittsig måste man ju försöka vara. ;)
Ha det så bra idag!
Kram Kicki
Ps.....nu har jag lagt ut en länk längre ner i högerspalten, alltid nåt!

johanna sa...

Heej
Men vad fint det blev!!!! Hur hinner du allt ,du är helt otrolig!
Tack för inspirationen
kraaam

Anna sa...

Det här inlägget kunde inte ha kommit lägligare! Jag har ett gammalt svart skåp som aldrig har passat in med övriga möbler hemma. Har kliat mig i huvudet hur jag ska kunna måla det vitt på ett snyggt sätt och nu fick jag tipset!!
Bara att grundmåla, nöta och vaxa alltså!

Anonym sa...

Wow så snyggt det blev....eller det var ju förstås super fint redan före oxå.

Ha det bra
Kram Pernilla

Hanna i Det stora grå huset sa...

JÄTTEVACKERT tycker jag!!!!

Kram på dig!

White Season sa...

Vilket fint skåp så fint vitt! Och tårtan här nere hade jag helt missat, tack så mycket :-) Grattis till ett helt år, det var strongt, det tar ju ändå sin tid... men se nu har du din webbutik..så himla kul! Jaa hur gör man för att få länken till höger i fältet där uppe din webbutik, jag bara kopierade hela koden uppe i fönstret och klistrade in som länk som du gör när du hänvisar till andra bloggar och så... Det är lättare än vad man tror, testa en gång får vi se... annars ska jag försöka förklara lite bättre :-)
Kram på dig, och tack för alla härliga bilder du alltid delar med dig av, kram Malin

Anonym sa...

Snyggt! bra jobbat!

Anonym sa...

Jag är övertygad!

jag har en gammal skänk från 30-talet (tror jag) som är mörkbrun betsad. Har länge funderat på att måla den vit och nu är jag helt övertygad. Ditt skåp blev verkligen vackert! Tack för den trevliga beskrivningen av hur man går tillväga. Nu ska jag nog våga mig på det!

kram från Linda på Västkusten

Annas skattkammare sa...

Åhh va fint skåpet blev! Härligt när man gjort något man tänkt på ett tag.. Tyvärr missade jag ditt ettårskalas för jag var i Rom, men grattis i efterskott! =) Din blogg är helt underbar och jag kikar in här regelbundet! =) Kram /Anna

Kamomilla sa...

Hej Anette! Hur jag än försöker besriva hur jag gör länkar så får jag inte till det. datorn tror jag vill göra en länk i texten så det går inte. Om du har en e-mail adress så skulle det kanske lyckas med att skicka en beskrivning. Det är en kod man ska skriva nämligen.

Mina nya smycken kommer först i slutet av veckan! Välkommen att kika in då.
Kram, Kamomilla

Anneli sa...

JÄTTE SNYGGT!!!! Jag kommer nog att sno din idé lite när jag ska måla om våran skänk! Hoppas det inte gör så mycket, vi bor ju inte precis grannar!

KRAM och TACK för all inspiration du skänker!

Hem och Lycka sa...

Grattis Maria till vinsten!

Blev ju helt underbart det där skåpet, du gjorde helt rätt som målade det vitt. kram!

tindra lite mera sa...

Vilket underbar skåp och ännu vackrare blev det,förstår att du blev nöjd!!!

Kram Katarina

Anonym sa...

Vad fint skåpet blev!! Det var precis den inspiration jag behövde för att börja måla en gammal byrå här hemma vit : )

Ha en bra kväll!
Kram Maria

Anna sa...

Hej igen!
Nu har jag målat ett lager med grundfärg och skåpet kommer att bli jättefint!
Undrar bara vad för slags vax du använder och hur man har på det på ett bra sätt?
Blir jätteglad om du svarar mig!
Har lagt ut en före bild av mitt svarta skåp på min blogg.....
Kram och tack för inspirationen!!

Mitt Egnahem sa...

Oj vad kommentarer! Grattis i efterskott. Och vad fint skåpet blev! Vad gömmer det..? MVH Värmländska Mitt Egnahem

Jes/Vita villa vila sa...

ÅÅÅ jag har missat att din blogg har haft 1-årskalas :) G R A T T I S i efterskott!!!

Å du vilket helt underbart skåp du har lyckats med! Så himla underbart vackert, duktig du är!!!

Alltid lika mysigt att komma in här så fortsätt blogga är du snäll ♥ Stor kram/ Jes

Anna sa...

Tusen tack för ditt svar om vaxet!!
Jag längtar verkligen efter att fortsätta med skåpet, men får ge mig till tåls i några timma till...

Anonym sa...

Jag glömde ju fråga... vad är det för slags vax du använder dig av efter målningen ?

Kram Kram

Gillasfoto sa...

Hej Anette !
Jättefint du har det där hemma och jag har faktiskt varit hem till dej en gång för en sisådär 100 år sedan !
Läste att du vaxar ytan efteråt, vad använder du för vax ?

Ha en fin kommande vecka :)

Gilla.