fredag 3 januari 2014

Gamla lakan med monogram

Jag har samlat på mig några riktigt fina gamla lakan med monogram på, vilken ljuvlig kvalite det var förr, tjock och krispig bomull. Jag brukar ha dom som matdukar eller så syr jag gardiner av dom. Dessa med röda monogram på har jag satt saxen i och sytt rullgardiner till dottern, rullgardiner i 1700-tals modell, ni vet såna med linor och ringar, jag har såna själv i hela huset och de funkar så bra. Vill ni ha en beskrivning så kan ni klicka HÄR. Jag syr kanaler till trälisterna och rundstaven, i beskrivningen som jag länkar till häftar hon fast tyget. Jag ska fota och visa då de är på plats.
Nytt år, 2014, känns alltid lite konstigt tills man har vant sig eller hur ?
Ha det så bra, kraaam Anette

14 kommentarer:

VINTAGELINE sa...

Så fine laken.
- Jeg skulle ønske jeg var like dyktig med symaskinen som du er!

God helg!
Fredagsklem

Johanna sa...

Du är verkligen duktig med symaskinen! Min mamma fick en symaskin av mig och min bror i julklapp så det är henne vi gör beställningar av i familjen, hihi:)

Haven finfin trettonhelg,
Kramar Johanna

hemma hos lilla mej sa...

Å vad duktig du är med symaskinen ! Kanon fint .Ha en mysig fredag med gofika ! Kramar Rita

Prinsessorna på Bellevue sa...

Det finns väl inget finare än gamla lakan med monogram och håller med om den där tjockheten och krispigheten! Önskar dig allt gott 2014!

Kram kram
Petronella

Anonym sa...

Jag har också flere lakan (gamla med monogram)Tre skall bli gardiner.En använder jag som bordsdok,den är av linne och den är jag väldigt förtjust ihade den på bordet under jul .Sedan har jag massor av kökhandukar med monogram,både ärvda och köpta på loppis.Vet du vad köpte ett greengate täcke på nätet på loppis harom dagen=happy.Skall använda den som bläd.Kram:Nina

Agnes Winqvist sa...

Åhh, vad duktig du är!!! :)
Önskar dig en fin fredagskväll och en härlig helg!
Kram Agnes

HWIT BLOGG sa...

Ja det finns inte mycket som slår gamla handvävda lakan…tänk vilket arbete som ligger bakom med både vävning och broderande! En kulturskatt!
Önskar dig en fin helg…
Varm kram,
Titti

Gabriella sa...

Åh så fina! Verkligen tjusigt och charmigt:)

Annas skattkammare sa...

Åh så fint det är med monogram och gamla lakan! Önskar att jag var bättre på att sy, men det är tyvärr inte min starka sida, så här hänger köpta hissgardiner..
Kram Anna

LOPPISLIV sa...

Finns det något vackrare, gammalt linne med röda monogram, tror aldrig jag tröttnar på det :-))
Du är så himla duktig som kan sy egna 1700-tals rullgardiner!! Kan bara tänka mig hur fint det blir med de röda mongrammen på. Ja kanske skulle man testa, men jag undrar om jag har tålamod till det..hihii. Har t.ex tänkt sy cafegardiner till köket hur länge som hest nu, men från tanke till handling tar alltid sån himla tid här hemma :-))

Ha en fin afton! Kramis Paula
PS: hoppas mailet kom fram nu??



Meta sa...

Att hitta broderade lakan är inte det lättaste idag, vita finns än men de med rött monogram är inte så lätt. De är ju ursnygga att ha till allt möjligt.
Har du prövat sy påslakan?? de är så skönt att sova med det fina linnet.
Önskar dig ett fint kommande år.
Kram Meta

Sallys hus sa...

Hej sötis!
Du är så duktig du!
Jag skulle också behöva sy lite nya gardiner. Vem vet?? Nyt år nya möjligheter.. det här året kanske jag dammar av symaskinerna och sätter fart..;)
Ja du nu sätter vi fart va.. så vi inte behöver uppdatera garderoben åt fel håll..;)
Kraaaaaam Katarina

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

De är verkligen vackra, de gamla lakanen med monogram!

Kvaliteten är ju som du säger, helt fantastisk!

Kram
Mia

Anonym sa...

Vilket vackert kök! Fantastisk fond för vilket arrangemang som helst. Ska bli kul att se vad det blir. Något nytt från Formex kanske? Hittade din blogg för drygt ett år sen och har följt den sen dess. Gillar den skarpt. Tack för all inspiration den ger mig! Önskar dig ett fantastiskt 2014!

P.s. De fyra gustavianska stolarna runt slagbordet kommer från Chamberts möbelfabrik i Norrköping men det vet du kanske? Har själv likadana och älskar dem. Har klätt mina sitsar med plastad svart linneväv. D.s.